2008. január 27., vasárnap

VKF XII: POLIP PARADICSOMOS-VÖRÖSBOROS MÁRTÁSBAN


Hibáim egyike hogy nagyon szeretek enni. Ráadásul egy gasztro-kalandor veszett el bennem: csupa olyasmit ennék amit még nem kóstoltam. Első találkozásom a polippal Teneriffén történt: a helyiek javasolták hogy látogassunk el Benijoba, amit arrafelé a " Világ végének " hívnak. Leírhatatlan élmény volt a hegy tetején lévő kis étterembe belépni és lenézni az alattunk meredő százméteres szakadékba melynek alján ott hullámzott a sötétkék óceán...
Sokáig nem mertem hozzálátni egy óriáspolip megfőzéséhez, mígnem egy napon betévedtem egy belvárosi halétterem boltjába ahol a jégágyon ott nyújtózkodott eme tengeri szörnyek egy szép pédánya. Mondtam, ha elmesélik hogyan kell elkészíteni, hát megveszem... Hamarosan megjelent az étterem séfje, és a nyelvi nehézségek leküzdése után - én nem nagyon tudok franciául, az úr viszont kevéssé bírta az angolt - megbeszéltük hogy mit kell tenni ezzel a jószággal. Azóta a rajongók táborát gyarapítom...
Egyik este meglátogatott az exem exe. ( Szép kis állatkert, tudom...) Polipot főztem a tiszteletére.


POLIP PARADICSOMOS-VÖRÖSBOROS MÁRTÁSBAN

Két szép nagy polip ( 1,5-2 kg )
sárgarépa
petrezselyem gyökér
hagyma
babérlevél
petrezselyem zöldje
szemes bors
félbevágott citrom


A mártáshoz:

hagyma
fokhagyma
paradicsom
aszalt paradicsom
chilipor ( a nem túl csípős fajtából )
száraz vörösbor
olívaolaj
só,bors

Nagy fazékban vizet forralok a hagymával, sárgarépával, petrezselyem zölddel-és gyökérrel, babérlevéllel, borssal, sóval és citrommal. A polipokat kilónként 10 percig erős tűzön forralom majd a saját levében hagyom állni 4-5 órát. Általában ezt a műveletet este szoktam elvégezni. Ha kész a polip, lehúzom a lilásra színeződött bőrét és eltávolítom a tapadókorongokat, valamint kivágom a szemeket és a szájszervét, a karokat és a fej ehető részét felszeletelem.
A mártáshoz aprítógépben összevágom a hagymát és az aszalt paradicsomot majd olívaolajon megpárolom. Hozzáteszem a meghámozott friss paradicsomot, tört fokhagymát, a chilit, sózom, borsozom, vörösbort öntök alá és sűrű mártást főzők belőle. A végén beleforgatom a polipot és jól összeforralom.
Polentával és bébispenóttal tálalom.

Elvileg vörösbor illik hozzá- a Budagyöngyében fellelhető "Bortársaság"-nál kapható Hiemann borház "Idei" vörösborát kortyoltuk, de szerintem egy izgalmas fehérbor-mondjuk a Szent Ilona borház " Taposó-kút" küvéje is lecsúszik mellé...

Nincsenek megjegyzések: